Bagaimana Mengetahui Seseorang Sedang Berbohong?

bohong

Mampu mengetahui seseorang sedang berbohong kepada anda akan sangat membantu kehidupan anda menjadi lebih baik . Cuba anda bayangkan sebentar saja ...

- Apakah anda mempunyai perasaan yang tidak selesa jika anda tidak dapat segera mengetahui bahawa seseorang sedang menceritakan sebuah kebohongan kepada anda ?
- Apakah anda menjalani sebuah kehidupan di mana anda berkomunikasi dengan banyak orang dan seringkali anda mempunyai sebuah perasaan sepertinya seseorang sedang berbohong kepada anda tetapi anda tidak boleh mengidentifikasinya siapa ?

Sebetulnya jawapannya adalah mudah . Lihatlah gerak - geri lawan bicara anda , lihatlah mata dan senyumannya . Kenapa ? Kerana ..... bahasa tubuh tidak boleh berbohong .

Saya yakin kita semua pernah mendapatkan suatu pengalaman dimana kita mendengar seseorang bercerita dan walaupun kata - katanya terdengar masuk akal dan nyata , tetapi ada ' sesuatu ' yang memberitahu kepada kita bahawa sepertinya orang ini tidak menceritakan sebuah kebenaran . ' Sesuatu ' ini sebetulnya adalah sebuah mesej dari otak yang ingin melindungi kita . Otak kita mempunyai kemampuan yang luar biasa untuk membaca dengan cepat semua yang kita lihat serta menghuraikan tanda-tanda/sinyal-sinyal . Semakin sering kita melatih otak kita untuk menganalisa sesuatu , semakin cepat dan tepat kemampuan otak kita .

Ada 2 cara orang - orang saling berinteraksi : kata - kata dan bahasa tubuh . Kadang - kadang satu dari dua cara ini mendominasi yang lain , tetapi biasanya mereka bertindak bersama - bersama . Secara ringkas cara kerjanya adalah sebagai berikut : setelah otak menganalisa kata - kata dan bahasa tubuh lawan bicara kita , otak akan menghantar suatu mesej kepada kita , yang akan membuat kita bertindak balas positif atau negatif seperti kecurigaan , keyakinan atau keraguan .

Apabila 2 cara ini , kata - kata dan bahasa tubuh memperlihatkan suatu penyegerakan , artinya kita dan lawan bicara kita berjaya mendapatkan suatu komunikasi yang berkesan dan maklumat yang disampaikan adalah sebuah kejujuran . Tetapi bagaimana jika ada percanggahan antara kata - kata yang diucapkan dengan cara kita mengucapkannya ? Saya pernah membaca bahawa ada lebih dari 1 juta bahasa tubuh . Jadi kita disini bercakap tentang tanda-tanda/sinyal-sinyal yang luar biasa banyaknya . Tetapi sekali lagi seperti yang telah saya katakan diatas , semakin sering kita menganalisa bahasa tubuh ini , semakin pandai juga kita mengartikan apakah lawan bicara kita sedang bicara kebohongan atau kejujuran . Kadang - kadang kita harus menggabungkan 2 sampai 3 bahasa tubuh untuk mendapatkan suatu kesimpulan yang tepat .

Sebelum kita bercakap lebih lanjut bagaimana mengetahui seseorang berbohong atau tidak , ada baiknya anda mengetahui terlebih dahulu 4 jenis pembohong :

1 . pembohong Sesekali

Kita semua pasti pernah melakukan kebohongan selama hidup . Pembohong sesekali tidak biasa berbohong , hanya kerana beberapa alasan mereka melakukannya , mungkin kerana ingin melindungi dirinya , temannya , orang yang ia cintai atau seseorang yang lain . Perlu diketahui bahawa di balik setiap kebohongan selalu ada ketakutan . Ketakutan untuk menghadapi suatu kenyataan . Pembohong sesekali memikirkan betul - betul apa yang akan diucapkannya sehingga tampak masuk akal . Tetapi kerana mereka tidak biasa berbohong , bahasa tubuhnya tetap memperlihatkan banyak tanda / isyarat yang menunjukkan bahawa mereka sedang berbohong . Sehingga tidak terlalu sukar mengenalpasti jenis pembohong seperti ini .

2 . Pembohong Berkali - kali

Pembohong berkali - kali adalah orang - orang yang berbohong ' dengan teratur ' . Tidak seperti pembohong sesekali , pembohong berkali - kali tidak mempunyai masa untuk berfikir tentang kebohongan kerana mereka berbohong sepanjang hidupnya . Tetapi mereka sebetulnya menyedari bahawa mereka berbohong . Orang - orang ini sering terjebak dengan tindakan yang mereka lakukan yang tidak sesuai dengan apa yang mereka ucapkan .

3 . pembohong Alami

Pembohong alami adalah orang - orang yang berbohong secara terus menerus dan seringkali mereka tidak sedar bahawa mereka sedang berbohong . Bahasa tubuh mereka pun kelihatan sangat alami , kerana terbiasa berbohong . Namun ketika mereka ditekan dengan soalan - soalan yang menyudutkan , bahasa tubuhnya memperlihatkan adanya percanggahan yang mengenal pasti bahawa mereka sedang menyembunyikan sesuatu . Jenis pembohong alami agak mirip dengan pembohong berkali - kali . Mungkin anda pernah mendengar istilah ' sok tahu ' , ya ini adalah salah satu contoh jenis pembohong alami .

4 . pembohong Profesional

Jenis pembohong ini berbohong untuk suatu tujuan tertentu atau sengaja ingin mengelabui kita . Mereka mempelajari segala kemungkinan dan mengetahui persis apa yang ingin mereka ucapkan . Mereka membuat senario , mengambil kira risiko kegagalan dan membuat rencana - rencana cadangan . Walaupun mereka terlatih untuk menggunakan bahasa tubuhnya , tetapi selalu ada ada hal kecil yang terlewatkan oleh mereka . Kita dapat mengetahui hal - hal kecil tersebut dengan sering mengamati tentu saja . Salah satu contoh jenis pembohong seperti ini adalah salesman , mohon maaf sebelumnya yang saya maksudkan disini adalah salesman yang terlalu berlebihan mempromosikan suatu produk padahal produknya sendiri mempunyai kualiti yang sangat rendah . Contoh yang lain adalah para politikus yang korup , mereka sengaja mengelabui awam untuk kepentingan peribadi .

Bagaimana anda dapat mengetahui bahawa seseorang sedang berbohong ?

Tidak perlu menjadi seorang pakar psikologi untuk dapat mempelajari dan mengetahui bahawa seseorang sedang bercakap kebohongan atau kejujuran . Seorang ahli psikologi yang sudah mahir boleh mengetahui persis pesakitnya sedang berbohong atau tidak , seperti psikologi yang mewawancara Putri Diana saat itu . Dia menyatakan bahawa Puteri Diana berkata jujur ​​ketika ditemuramah perihal perselingkuhan suaminya , Putera Charles .

Anda pun boleh menganalisa seperti itu dengan latihan yang terus menerus tentu saja . Psikologi pun boleh kerana mereka terbiasa membaca dan menganalisa orang setiap harinya .

Seperti yang telah disebutkan diatas ada 1 juta bahasa tubuh yang berbeza , saya akan meringkaskan beberapa yang umum saja yang menunjukkan bahawa seseorang sedang berbohong atau tidak :

1 . Kedudukan tubuh boleh menjadi bukti yang menunjukkan bahawa seseorang sedang berbohong , kerana disedari ataupun tidak disedari ada hubungan yang kuat antara fikiran dan ekspresi .

2 . Nafas yang tiba - tiba . Dalam setiap kebohongan , degupan jantung akan meningkat dan nafas akan menjadi dangkal / cepat . Biasanya pembohong akan mengambil nafas dalam - dalam untuk menenangkan perasaannya . Cara ini juga yang digunakan oleh mesin pendeteksi kebohongan , iaitu dengan mengukur degupan jantung orang yang sedang disoal siasat / diwawancara .

3 . Kegelisahan di bahagian - bahagian badan . Hal ini dapat dilihat dengan pelbagai cara , bergantung dari orangnya . Gerakan yang gugup akan menarik perhatian kita terutama dapat kita rasakan ketika kita bercakap dengan seseorang yang kita kenal dan orang tersebut melakukan gerakan yang tidak seperti biasanya . Berikut adalah contoh kegelisahan di bahagian - bahagian badan :

- Gerakan tubuh yang maju - mundur , sama ada dalam kedudukan duduk atau berdiri .

- Jawatan yang tiba - tiba berubah . Sebagai contoh , lawan bicara kita sedang menyilangkan salah satu kakinya diatas kaki yang lain , dan ketika mula menjawab soalan kita , dia merubah kedudukan kakinya . Orang yang berbohong , sekalipun dia seorang profesional , akan merasakan ketidakselesaan ketika dia berbohong . Tubuh akan selalu menyesuaikan perasaan kita tanpa kita sedari , jadi kedudukan yang tiba - tiba berubah ini adalah isyarat yang baik yang menunjukkan bahawa seseorang sedang berbohong .

- Gerakan - gerakan yang tidak disedari dari tangan dan kaki . Sebagai contoh : menggoyangkan kaki , menggoyangkan tangan diatas meja , kedua tangan terpaku kuat - kuat , kedua paha saling menekan bersama - sama . Jika lawan bicara kita sedang dalam posisi duduk dan kemudian ia merubah arah telapak kaki ke arah yang lain , itu juga merupakan tanda bahawa orang tersebut sedang berbohong .

- Senyuman yang palsu . Senyuman serupa dengan keakraban dan kepercayaan , dan para pembohong seringkali menyalahgunakannya . Jadi bagaimana membezakan senyuman pembohong ? Para pembohong biasanya akan tersenyum cukup sering dan tiba - tiba , yang sebetulnya tidak pada tempatnya dia harus tersenyum .

- Terlalu banyak aksi - aksi ' sok akrab ' , seperti : menepuk punggung anda , menyentuh anda ataupun mendekatkan kedudukannya pada anda . Lawan bicara anda akan merasa kekok ketika berbohong sehingga mereka akan menyembunyikan kekikukannya dengan melakukan tindakan - tindakan tersebut . Akan sangat sukar memutuskan bahawa seseorang sedang berbohong jika dia melakukan tindakan - tindakan yang bersahabat seperti itu . Ini adalah respon manusia yang semulajadi . Tetapi tetap perlu diingat , bahawa jika anda merasa bahawa keakraban dari lawan bicara anda sudah berlebihan , berhati - hatilah .

Satu lagi , sebuah kata bijak yang sangat popular mengatakan bahawa " ketika seseorang berbohong akan kelihatan jelas di matanya . " , Mungkin anda juga pernah mendengarnya . Tapi bagi saya cara ini cukup sukar dilakukan berbanding cara - cara diatas .

Para pembaca yang budiman , mudah - mudahan nanti ketika anda sedang bercakap dengan seseorang , anda sudah boleh menganalisa sama ada orang tersebut sedang berbohong kepada anda atau tidak . sumber..-akuinginsukses.com.

Share on Google Plus

About Kraiboys

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 ulasan:

Catat Ulasan