Beliau berkata, pemain import hanya boleh mewakili negara selepas melalui tempoh lima tahun (bertenang) namun masih ada beberapa syarat lain seperti pemberian status warganegara atau penduduk tetap yang perlu diambil kira.

"Pemain import rata-rata berumur 25 tahun ke atas. Selepas tamat cooling off period mereka sudah tua kerana proses mendapatkan kerakyatan mengambil masa panjang. Nak ambil pemain remaja (import) pula ibu bapa mereka menjadi halangan.
       
"Yang terbaik dan relevan sekali ialah melatih bakat-bakat muda melalui perancangan jangka panjang dan dilaksanakan dengan sistematik serta menambah baik Liga Malaysia," kata Annuar.
       
Beliau bagaimanapun mengalukan-alukan hasrat pemain import yang mahu mewakili Malaysia.
       
Katanya lagi, walaupun Malaysia pernah mendapat khidmat atlet jalan kaki Yuan Yu Fang dari China dan angkat berat Hidayat (Indonesia) dalam menghadapi Sukan Komanwel, perkara itu tidak akan berlaku dalam bola sepak.
       
Menurut Annuar, dalam bola sepak ada peraturan tambahan yang menghalang seseorang itu mewakili negara, sehingga memenuhi syarat Fifa. - BernamaShare on twitteShare on pinterest_shareShare on printShare on google_plusone_shareMore Sharing Services